خانه / اخبار / ۱۷ خودروی ممنوعه در لیست واردات

۱۷ خودروی ممنوعه در لیست واردات

قرار بود آذرماه سال جاری زمانی باشد برای امحای ۱۳ خودروی ممنوعه‌ای که توسط برخی وارد‌کننده‌ها به صورت قاچاقی وارد کشور شده‌اند.

طبق وعده قبلی قرار بود خودروهای ممنوعه قاچاقی یا امحا شوند یا صادر؛ صادراتی که از همان اول نیز با علامت سوال چگونه؟ همراه بود. اگرچه سازمان امور تملیکی به یکباره خبر از عدم امحای این خودروها داد و اعلام شد که این خودروها صادر خواهند شد، اما در خصوص صادرات این خودروها هیچ اظهارنظر دیگری نشد. این سکوت خبری نشان می‌دهد که صادرات این خودروها با توجه به مبالغی که به عنوان قیمت اولیه برای آنها در نظر گرفته شده، باید توسط فرد یا ارگانی انجام شود تا از نظر اقتصادی خرید خودروی مشابه در خارج از کشور با قیمت کمتر و گارانتی‌های مشخص‌تر زیان زیادی به آن وارد نکند.

به گزارش کارزنیوز به نقل از اعتماد ،  شاید یکی از دلایلی که این نوع صادرات را در هاله‌ای از ابهام و بی‌خبری قرار داد و کمتر رسانه‌ای هم به این موضوع پرداخت، امکان استفاده این خودروها در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی خارج از کشور بود. موضوعی که توسط یکی از مدیران دولتی تایید و مشخص شد خودروهای ممنوعه قاچاق برای استفاده در سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور راهی مقاصد صادراتی خود شده‌اند و وزارت امور خارجه خریدار نهایی خودروهای قاچاق بوده است.

 این موضوع شاید زیاد مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه آمار جدید منتشر شده گمرک خبر از ورود ۱۷ خودروی ممنوعه برای نهادهای خاص داد. در آمار تازه گمرک به صراحت اعلام شده است که یک دستگاه تویوتا لندکروز GRX ۲۰۱۴ نقره‌ای ضدگلوله با هشت سیلندر و حجم موتور ۴۶۰۰ سی‌سی به کشور توسط سرکنسولگری ترکیه وارد کشور شده است.

همچنین از مرز امارات و ثبت سفارش شده‌های اماراتی نشان می‌دهد که در هفت‌ماه نخست سال جاری ۹ دستگاه خودرو بالای ۲۵۰۰ سی‌سی از امارات وارد ایران شده است. خودروهایی همچون تویوتا پرادو با حجم موتور ۲۷۰۰ سی‌سی، خودروی تاکتیکی فرماندهی تویوتا لندکروز شش سیلندر، تویوتا پرادو GRX با حجم ۴۰۰۰ سی‌سی، تویوتا آوالون ۳۴۵۸ سی سی، دو دستگاه میتسوبیشی پاجرو ۳۵۰۰ سی‌سی، میتسوبیشی پاجرو ۳۸۰۰ سی‌سی، هیوندای سانتافه شش سیلندر ۳۳۰۰ سی‌سی و یک دستگاه خودروی سواری ون کیا کارنوال ۳۳۰۰ سی‌سی، خودروهایی بوده‌اند که در این مدت از امارات با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی به ایران وارد شده‌اند که اغلب آنها مجوز وزارت امور خارجه را دارند و در برخی موارد نام نهاد مجوز‌گیرنده و شماره مجوز ذکر نشده است.

آمار: ۳۸ هزار و ۶۱۷ دستگاه

و اما ژاپن، مبدا واردات تعداد دیگری خودروی ممنوعه بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به ایران بوده است در همین مدت شش دستگاه خودرو شامل دو دستگاه تویوتا پرادو ۲۷۰۰ سی‌سی، دو دستگاه میتسوبیشی پاجرو ۳۸۰۰ سی‌سی، یک دستگاه استیشن میتسوبیشی پاجرو GLX ۳۵۰۰ سی‌سی و تویوتا پرادو VRX ۲۷۰۰‌سی‌سی، خودروهای واردشده است.

ورود خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی به ایران با مصوبه هیات‌وزیران ممنوع شده است، اما در عین حال برخی نهادها از جمله وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها به دلیل شرایط خاص می‌توانند با دریافت مجوز اقدام به ورود این خودروها کنند.

آمار گمرک می‌گوید که در هفت ماهه سال جاری ۳۶ هزار و ۶۱۷ دستگاه خودرو از مبادی قانونی به کشور وارد شده است که ارزش آن به ۹۴۱ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۴۱۹ دلار می‌رسد. اغلب خودروهای وارداتی به کشور در این مدت از سه برند هیوندای، کیا و تویوتا بوده‌اند.

همچنین بخش عمده‌ای از خودروهای وارد شده به کشور از امارات متحده عربی به ایران وارد شده‌اند، به طوری که از مجموع ۳۶ هزار و ۶۱۷ دستگاه خودروی وارداتی به کشور، ۲۷ هزار و ۱۹۷ دستگاه آن از کشور امارات وارد ایران شده است. با وجود اینکه ورود خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور از سوی هیات‌وزیران ممنوع شده است، برخی مقامات و سفارتخانه‌های خارجی در کشور با دریافت مجوز اقدام به واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی با شرایط خاص برای انجام فعالیت‌های کاری به کشور می‌کنند.

خودروها از کجا آمدند؟

نکته جالب در آمار گمرک مبدا‌های صادراتی خودروها به ایران است که به نام‌هایی همچون ترکیه، امارات، ژاپن و آلمان محدود می‌شود. البته ترکیه با همان یک دستگاه تویوتا لندکروز GRX ۲۰۱۴ نقره‌ای با هشت سیلندر و حجم موتور   ۴۶۰۰ سی سی که از توسط سرکنسولگری ترکیه در تبریز به ایران وارد شده است کمترین تعداد واردات خودرو را به نام خود ثبت کرده است.

اما آلمان، توانسته است با خودروهای لوکسی که به ایران وارد کرده است نام خود را به عنوان صادرکننده لوکس‌ترین خودروها به ایران ثبت کند. در همین مدت هشت دستگاه پورشه باکستر مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نیز به ایران وارد شده‌اند که همگی حجم موتورشان کمتر از ۲۵۰۰ سی سی است. این خودروها از کشور آلمان که سازنده آنهاست به ایران وارد شده‌اند.

همچنین ۲۸ دستگاه پورشه ماکان نو با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی و مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از طریق همین کشور آلمان به ایران وارد شده‌ است که در مجموع قیمت خودروهای وارد شده بیش از سه میلیون دلار است. همچنین یک دستگاه اتومبیل سواری مرسدس بنز E۳۰۰ مدل سال ۲۰۱۶ به رنگ خاکستری تیره متالیک، شش سیلندر بنزینی با حجم موتور ۳۵۰۰ سی‌سی با تودوزی چرمی نیز در همین مدت با مجوز وزارت امور خارجه به قیمت ۴۸ هزار دلار به ایران وارد شده است.

آلمان مهم‌ترین صادرکننده خودروهای لوکس به ایران است؛ به طوری که عمده خودروهای مرسدس‌بنز، بی‌ام دبلیو، لکسوس، پورشه و… از طریق این کشور به ایران وارد شده است. امارات متحده عربی که همواره جزو برترین مقاصد صادراتی به ایران است هم همچنان نام خود را در لیست بیشترین صادر‌کننده خودرو به ایران ثبت کرده است و در این مدت با واردات ۹ دستگاه خودرو بالای ۲۵۰۰ سی‌سی خود را در لیست وارد‌کننده‌های خودروهای ممنوعه قرار داده است.

در این مدت ۹ دستگاه خودرو با این شرایط از امارات وارد ایران شده است. تویوتا پرادو با حجم موتور ۲۷۰۰ سی سی، خودروی تاکتیکی فرماندهی تویوتا لندکروز شش سیلندر، تویوتا پرادو GRX با حجم ۴۰۰۰ سی‌سی، تویوتا آوالون ۳۴۵۸ سی‌سی، دو دستگاه میتسوبیشی پاجرو ۳۵۰۰ سی‌سی، میتسوبیشی پاجرو ۳۸۰۰ سی‌سی، هیوندای سانتافه شش سیلندر ۳۳۰۰ سی‌سی و یک دستگاه خودروی سواری ون کیا کارنوال ۳۳۰۰ سی سی، خودروهایی بوده‌اند که در این مدت از امارات با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی سی به ایران وارد شده‌اند که اغلب آنها مجوز وزارت امور خارجه را دارند و در برخی موارد نام نهاد مجوز‌گیرنده و شماره مجوز ذکر نشده است.

همچنین ببینید

بی‌کیفیت‌ترین خودروهای تولیدی در سال ۹۵

در سالی که گذشت خودروهای سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا، تیبا هاچ‌بک، ام‌وی‌ام …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دريافت آخرين مطالب در ايميل شما!

لطفاً ايميل خود را وارد نماييد: