سرخط خبرها
خانه / اخبار / گنو، طراحی ایرانی برای شاسی بلند جدید ایران خودرو

گنو، طراحی ایرانی برای شاسی بلند جدید ایران خودرو

در زیر می توانید متن جناب آقای مرتضی الاد، طراح خودری گنو را مطالعه کنید:

با سلام و درود
قبل از هر چیز به رسم ادب از کارزنیوز بخاطر توجه و انتشار طرح که باعث دلگرمی بنده هستند و در راستای حمایت از صنعت خودرو فعالیت میکند کمال تشکر را دارم.
در ابتدا باید بگویم هدف از طراحی و انتشار آن صرفاً جنبه حمایتی از صنعت خودروی کشور می باشد که حداقل به سهم خودم از این صنعت مهم هر چند ناچیز حمایت کرده باشم. علاقه زیاد من به خودرو و طراحی خودرو باعث شده پیوسته از نوجوانی تا به الان، مشغول این هنر باشم و همواره قلبم برای این صنعت مهم و دوست داشتنی بتپد و از طرفی خیلی ناراحتم از اینکه صنعت ما با بی لیاقتی بعضی ها عقب ماندگی را تجربه کرده و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار اوست اما همیشه به این صنعت با تمام فراز و نشیب هایش امیدوار بودم و هستم. در این بلبشویی که در این صنعت مهم بوجود آمده نمی توانستم دست روی دست بگذارم و کاری که از دستم برمی آید را انجام ندهم.
بگذریم، سرتان را درد نیاورم برویم سراغ طرح.
از آنجایی که ایران خودرو در هیچ یک از سگمنت های شاسی بلند طرحی نداشته تا بتواند در بازار و حتی در سطح بین المللی جایگاهی داشته باشد و سبد محصولات خود را افزایش دهد و با محصولات خارجی و داخلی رقابت کند، به همین دلیل به فکر افتادم تا دست بکار شوم و خودرویی متناسب با برند ایران خودرو در سگمنت شاسی بلند طراحی کنم.

۶

طراحی گونو

هدف، خلق طرحی متفاوت، با ظاهری به روز و تهاجمی که شبیه به دیگر خودروها نباشد (البته کمی سخت است طرحی را بوجود آورید که بی شباهت به دیگر برندها نباشد و این مهم امکان پذیر نیست مگر اینکه شرکت مربوطه خط مشی را برای آینده برند خود ترسیم کند که متأسفانه این اتفاق هنوز نیفتاده است) و از طرفی به دور از المان های تکراری و هماهنگ با برند ایران خودرو باشد. در واقع مبنای طراحی این کانسپت با الگوبرداری از المانهای طراحی فعلی ایران خودرو و درآمیختن با الگوهای نوین طراحی در حفظ برند و توسعه زبان طراحی ایران خودرو می باشد. ایده بنده بوجود آوردن طرحی پیچیده و فضایی نبوده بلکه سعی شده طرحی عامه پسند، روان، با اصالت، زیبا و قابلیت تولید داشته باشد و بتواند با شاسی بلندهای موجود هم رده خود در بازار مانند هیوندای سانتافه، تویوتا راو ۴، میتسوبیشی اوتلندر و غیره رقابت کند.
از همان روز اول ایده شاسی بلند اسپرت، کوپه و لوکس شهری را در ذهن داشتم چون این گونه سگمنت از شاسی بلندها مورد پسند عموم مردم و مخصوصاً جوان هاست. استفاده از خطوط تیز و برنده و همزمان استفاده از سطوح یکپارچه می تواند مفهوم شاسی بلندی نیمه لوکس و عضلانی را در ذهن تداعی کند. ارتفاع کم خودرو، شیب تند سقف (بطوریکه با رسیدن به انتهای خودرو ارتفاع سقف کم می شود)، کاپوت نسبتاً کشیده، جلو پنجره بزرگ، تعبیه ورودی های بزرگ هوا در سپر جلو خودرو، استفاده از چراغ دوم بر روی سپر جلو با فاصله کم در زیر چراغ اصلی، رینگهای ۱۹ اینچی با لاستیک های پهن و چراغهای تمام ال ای دی در عقب و جلو، همگی طرحی اسپرت و به روز را به نمایش می گذارد. نام خودرو از کوه بلند در ۲۵ کیلومتری شهر بندرعباس گرفته شده، کوهی که نماد استواری و زیبایی شهر محسوب می شود و با ارتفاع بیش از ۲۵۰۰ متری از سطح دریا خود نمایی می کند و حیات وحش بکر و دست نخورده آن هم اکنون تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.
طرح گنو پس از اسکچهای زیاد و بازبینی های بسیار در نرم افزار سه بعدی که انصافاً برای رسیدن به طرح ایده آل کمک زیادی کرده است انجام شده و تمامی آنچه که در تصاویر میبیند اعم از خودرو و همچنین محیط اطراف آن از جمله: مدلسازی، متریالها، نورپردازی در محیط نرم افزار سه بعدی تری دی مکس صورت گرفته وخروجی های نهایی آن با نرم افزار کمکی تر دی مکس یعنی وی ری انجام شده است. البته نرم افزارهای تخصصی مانند راینو – استادیو الیاس – کتیا و غیره وجود دارند و مناسب تر هستند.
شایان ذکر است طرح مذکور (گنو) در قالب طرح پیشنهادی برای شرکت ایران خودرو ارسال شده و مثل همیشه با جواب و رفتار همیشگی مواجه شدم البته انتظار بیش از این هم نداشتم. ایران خودرو پس از بررسی طرح و با پذیرفتن طرح به عنوان طرحی زیبا و قابل دفاع تصمیم به رد کردن طرح گرفتند و با لحن احترام آمیز گفتند (ما نمی توانیم طرح شما رو قبول کنیم هر چند طرحتان از نظر ما ایراد خاصی ندارد اما اگر روزی بخواهیم شاسی بلند تولید کنیم طرح از بیرون نمی پذیریم و از طراحان خودمان استفاده می کنیم) و من آن موقع تازه فهمیدم برگزاری چند سال یکبار مسابقات طراحی خودرو از سوی خودروسازان داخلی فقط جنبه تبلیغاتی دارد.
در پایان بخاطر حسن توجه شما کمال سپاس گذاری را دارم.

همچنین ببینید

رده‌بندی کیفی وانت‌ها منتشر شد

گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای وانت تولیدی در آذر ماه امسال منتشر شد. در میان خودروهای …

۴ دیدگاه

  1. سلام طراحی هوشمندانه و هنری کرده اید . خواهش میکنم طرحتان را از طریق تلگرام و سایر فضاهای مجازی به اطلاع مردم برسانید وجواب ایران خودرو راهم بگویید تا مردم بدانند با چه غافلینی که خودرا مهندس ومدیر معرفی میکنند سروکار دارند . ممنون از تلاشت ادامه بده شما لیاقت خودرو سازان جهانیرا دارید

  2. آقای الاد عزیز خسته نباشید و دستتون هم درد نکنه طرحی که دادید بسیار زیبا و قابل رقابت با خیلی از خودروهای هم رده خودشه حیف که تو کشور ما از امثال شما در صنعت خودرو استفاده نمیشه طراحان کارآمد ایرانخودرو با کلی پرداخت به مهندسان دیگر کشورها تیبا و سمند رو با هزینه های آنچنانی تولید کردن که آدم دوست نداره حتی نگاهشون هم بکنه و اگه به یک بچه دبستانی هم میگفتن عکس یک خودرو رو بکش از تیبا زیباتر میکشید ما حقمونه که بدترین و زشت ترین خودروها رو سوار بشیم در نظام استخدام شرکتهای خودرو سازی رانت خواری و فامیل و دوست رو سر کار کذاشتن مقدم تر از کارآمدیه و طراحان شرکتهای خودرو سازی عاجز از طراحی یک چراغ و جلو پنجره اند !!! وای به حال تولید و طراحی یک خودرو بهتر که طرحتون رو ایرانخودرو قبول نکرد چون به خاطر بیکار نبودن مهندسین متخصصشون توش دستکاری میکردن و طرحتون رو خراب میکردن شما برای پیشرفت از ایران برید و برای خودروسازان مطرح طراحی کنید حیفه به خدا عمر و تخصصتون رو حرام کنید برای شرکتهای ایران فرغون و سایپا و…

  3. طراحی خوبی کردید ولی بنظر من جلو پنجره ماشینو خیلی خشن نشون دادی

  4. بسیار زیبا طراحی کردید حیف شما که با کلی تلاش وزحمت این ایده خوب رو به مافیای خودرو تقدیم کردید لااقل اون آرم ایران خودرو رو روش نمیزدید تا ازون سو استفاده نکنند بامهندس آرین اصل تماس بگیرید واین طرح رو به ایشون ارائه بدید تا برای خودروهای الکترک استفاده کنند مهندس آرین مخترع خودروهای الکترک ومحقق وتئوریسین در این زمینه میباشند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دريافت آخرين مطالب در ايميل شما!

لطفاً ايميل خود را وارد نماييد: