خانه / اخبار / نبرد آزاد ژاپن‌‌، کره و آمریکا در خاک ایران

نبرد آزاد ژاپن‌‌، کره و آمریکا در خاک ایران

شاید اولین انتخاب خانواده‌ها برای خرید یک اتومبیل، انتخاب خودرویی در کلاس سدان باشد. سدان‌های کوچک و اقتصادی یکی از شلوغ‌ترین سگمنت‌های خودرویی محسوب می‌شوند. امروزه کمتر کمپانی خودروسازی در دنیا وجود دارد که خودرو سدان در لیست محصولاتش موجود نباشد.

به گزارش پایگاه خبری «کارزنیوز»، خودروهای سدان کوچک بیشترین حجم بازار را چه در مناطق آزاد کشور و چه در سایر مکان‌ها به خود اختصاص داده‌اند. از این رو به مقایسه ۴محصول به‌روز و پر‌طرفداراز ۳ کشور پرداخته‌ایم.

تویوتا کرولا (Toyota corolla)
کرولا از محصولات کمپانی تویوتاست که از سال ۱۹۶۶ روی خط تولید قرار دارد. کرولا نه‌تنها از اولین خودروها در کلاس سدان‌های کامپکت است، بلکه یکی از پرفروش‌ترین اتومبیل‌های جهان است.  کرولا امسال ۵۰ اُمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد و به همین مناسبت تویوتا کانسپتی را به نمایش گذاشت. کرولا تاکنون ۱۱ نسل را تجربه کرده و آخرین نسل کرولا از سال ۲۰۱۴ وارد بازار شده است. تویوتا کرولا در ۱۱اُمین نسل خود به طور کامل آرایش خود را عوض کرده و این تغییرات به فاصله محوری هم رسیده است. حاصل این تغییرات و بازنگری‌ها باعث شده که اولا کرولا را با چهره‌ای جذاب‌تر از قبل ببینیم و دینامیک و هندلینگ بهتری از خود را به نمایش بگذارد. تویوتا برای این خودرو دو پیشرانه ۱٫۶ و ۲ لیتری در نظر گرفته‌ که به یک گیربکس ۴دنده اتوماتیک یا ۶ دنده اتوماتیک متصل شده است. کرولا از سیستم تعلیق مستقل مک فرسون در محور جلو و یکپارچه میل پیچشی برای محور عقب استفاده کرده و مطابق نسل‌های پیشین به صورت محرک جلو  عرضه می‌شود. تویوتا چندان در بخش امکانات رفاهی دست و دلباز عمل نکرده و  امکانات موجود برای این خودرو محدود به رینگ‌های ۱۵ اینچی در مدل پایه، ورود بدون کلید و استارت دکمه، سنسورهای جلوگیری از برخورد عقب، بلوتوث، کروز کنترل، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر و سانروف بوده که برای اتومبیلی در این کلاس نامعقول است. کرولا در مناطق آزاد کشور در صورت برخورداری از بالاترین سطح تجهیزات و انتخاب پیشرانه ۲ لیتری ۸۰میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود.

شورولت کروز (Chevrollet Cruze)
شورولت کروز محصول کمپانی شورولت در سگمنت سدان‌های کوچک اقتصادی است که در شاخه کره جنوبی جنرال موتورز در حال تولید است. کروز اخیرا‌ در سال ۲۰۱۶ مورد یک فیس‌لیفت ماینور قرار گرفته است. البته با توجه به قانونی که مدتی پیش وضع شد، خودروهای آمریکایی اجازه ورود به کشور  را ندارند و فقط نمونه دست دوم این خودرو هم اینک در مناطق آزاد تردد دارد. برای این سدان محرک جلو شورولت تنها امکان انتخاب پیشرانه ۱٫۸ لیتری ۴ سیلندر خطی وجود دارد که می‌توان برای آن گیربکس ۵ دنده دستی یا ۶دنده اتوماتیک سفارش داد. این خودرو نوعی برتری نسبت به نماینده کرولا محسوب می‌شود. یکی از موارد بسیار تعیین‌کننده در موفقیت یک خودرو مبحث طراحی است. شاید کروز طراحی خارجی خارق‌العاده‌ای نسبت به سایر رقبا ندارد و می‌توان بیرون آن را از نظر زیبایی‌شناختی متوسط ارزیابی کرد، اما طراحی داخلی بسیار زیبا و متفاوت نسبت به سبک دیگر رقبا در پیش گرفته است. داشبورد کروز دارای کمترین پیچیدگی بوده و تعداد چندان زیادی دکمه در نظر گرفته نشده است. همچین با بهره‌گیری از متریال با کیفیت در کنار طراحی ساده و دوست‌داشتنی، شورولت کروز را به یکی از گزینه‌های خاص مناطق آزاد تبدیل کرده است. شورولت کروز با ۳ سطح تجهیزات عرضه می‌شود. در تیپ LTZ تجهیزاتی همچون کروز کنترل، بلوتوث، سامانه ورود و استارت بدون کلید، قابلیت خواباندن صندلی‌های عقب، رینگ‌های ۱۷‌اینچی آلیاژی، سامانه MY LINK و ایربگ‌های سرنشینان جلو و پرده‌ای می‌توان اشاره کرد. شورولت کروز در مناطق آزاد بسته به سطح تجهیزات بین ۶۵ تا ۸۰ میلیون تومان متفاوت است.

هیوندای الانترا (Hyundai Elantra)
هیوندای الانترا یا آوانته یکی از خوشنام‌ترین و پرطرفدارترین محصولات کمپانی کره‌ای هیوندای محسوب می‌شود که از سال ۱۹۹۰‌ روی خط تولید قرار دارد و تاکنون در ۶ نسل تولید شده است. هیوندای در سال ۲۰۱۵ از نسل ششم الانترا رونمایی و اعلام کرد که در سال ۲۰۱۶ به عنوان مدل ۲۰۱۷ وارد بازار آمریکای شمالی خواهد شد.
الانترا  چه در نسل پنجم که به صورت کاملا وارداتی و چه در نسل سوم که مونتاژ داخل بود،  مورد استقبال قرار گرفت. طراحان هیوندای در نسل جدید سعی کرده‌اند که از خطوط کشیده و مواج و حجم‌های اغراق‌آمیزی که در نسل قبل شاهد آن بودیم، کم کرده و طرح منطقی و نزدیک به برادر بزرگ‌تر خود، سوناتا را ارائه بدهند. در طراحی خارجی الانترا از جلو پنجره کرومی ذوزنقه‌ای شکل با خطوط شکسته و ورودی هوای بزرگ‌تر، چراغ‌های LED و لامپ‌های مه‌شکن استفاده شده است. از تندی خط کمر خودرو که در نسل قبل به عنوان یکی از عوامل مهم طراحی الانترا محسوب می‌شود کاسته شده است. همچنین فرم کوپه مانند اتاق حفظ شده است. طراحی داخلی خودرو دیگر آن جذابیت و گیرایی نسل قبل را نداشته و فاقد هیجان است. هیوندای برای این خودرو ۲ پیشرانه ۱٫۶ و ۲ لیتری ۴ سیلندر را در نظر گرفته است‌ که با یک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک جفت می‌شود. هیوندای در نسل ششم الانترا از فولاد فوق مستحکم در ۵۳درصد از شاسی استفاده کرده است. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به تنظیم صندلی‌های جلو به صورت برقی که صندلی برقی راننده، دارای حافظه است، تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌منطقه‌ای، نمایشگر LCD 5 اینچی، آینه الکتروکرومیک، حالت رانندگی ECO/SPORT، سامانه کنترل پایداری و کنترل حرکت در سراشیبی Esc+Hac می‌توان نام برد. هیوندای الانترا در مناطق آزاد در نمونه فول آپشن اصطلاحا ۷۵ میلیون تومان قیمت دارد.

مزدا۳ (Mazda3)
مزدا ۳ همانند هیوندای الانترا سابقه حضور در بازار کشورمان را دارد. اما با این تفاوت که تمام نسل‌های آن به جز نسل سوم که مورد بحث ماست، به صورت رسمی وارد شده و استقبال شایسته‌ای از آن به عمل آمده است. مزدا۳ در ۳نسل به بازار راه یافته است که دو نسل پیشین آن توسط بهمن موتور به کشور وارد شده‌اند. مزدا۳ با اتکا به اعتبار برند، دوام و کیفیت مثال‌زدنی، استهلاک پایین و مصرف سوخت مناسب و همچنین پشتیبانی گروه بهمن توانسته سهم مناسبی را از بازار سدان‌های اقتصادی کشور داشته باشد، هر چند که با توجه به عوامل مختلفی همچون نرخ ارز با قیمتی فراتر از ۱۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود که نمی‌توان آن را چندان اقتصادی دانست! مزدا۳ نسل سوم با اتخاذ زبان طراحی کودو چشم به جهان گشود و توانسته با استفاده از خطوط آرام و مواج، چراغ‌های LED، جلو پنجره کرومی در کمال سادگی ترکیب کم نقص و بی‌نظیری را ایجاد کند.
مزدا۳ در دو مدل سدان ۴ درب و‌‌ هاچ‌بک ۵ درب تولید می‌شود که مدل سدان آن مورد نظر است. مزدا۳ را می‌توان با دو پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر با گیربکس ۴ دنده اتوماتیک و ۲ لیتری ۴ سیلندر مجهز به فناوری SKY AKTIVE با گیربکس ۶ دنده اتوماتیک سفارش داد. امکانات موجود روی این اتومبیل شامل سامانه رهیاب، سامانه هِد آپ با قابلیت نمایش مسیر، کروز  کنترل تطبیق‌پذیر، سانروف، رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی، سامانه ورود بدون کلید، ترمز ABS و EBD، ایربگ‌های سرنشین و پرده‌ای را نام برد. مزدا۳ در صورت سفارش با موتور ۱٫۶ لیتری حداکثر ۶۵ میلیون تومان و با موتور ۲لیتری ۹۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد.

۱

همچنین ببینید

چری تیگو۵ اولین محصول همکاری مشترک چری با جگوار-لندرور

صنعت خودروسازی کشور چین در طول ۲ دهه گذشته و از بدو تاسیس خود مراحل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دريافت آخرين مطالب در ايميل شما!

لطفاً ايميل خود را وارد نماييد: