خانه / اخبار / لوکس بودن خودرو را قیمت تعیین خواهد کرد

لوکس بودن خودرو را قیمت تعیین خواهد کرد

رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: براساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی آزاد شد و حجم موتور معیار خوبی برای تعیین لوکس بودن آن نیست و در جهان قیمت مهم ترین عامل برای این موضوع محسوب می شود.

به گزارش کارزنیوز،  فرهاد احتشام زاده،افزود: طبق قانون مصوبه سال ۱۳۹۳، ورود خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی به دلیل لوکس بودن ممنوع شد؛ اما موضوع این است که خودروهای لوکس با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی سی هم تولید شده اند.

به گفته احتشام زاده خودروهای هیبریدی و پورشه با حجم موتور ۲۰۰۰، ۲۲۰۰ و ۲۴۰۰ سی سی، یا i8 BMW نمونه ای از اینگونه تولیدات است.

وی اضافه کرد: پس از اعلام مصوبه ممنوعیت ورود این خودروها، انجمن واردکنندگان خودرو به عنوان یک تشکل صنفی، از طریق نهادهای مختلف، این موضوع را پیگیری کرده و وضعیت صنعت خودرو در دنیا را به مسئولان گزارش داد.

به گفته این متخصص، براساس قانون برنامه پنجم توسعه، ملاک لوکس بودن خودروها حجم موتور نیست، چنانچه برنامه پنجم، قانون بالادستی باشد، مصوبه سال ۱۳۹۳ برخلاف این قانون تصویب شده بود.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: تعریفی که از لوکس بودن خودرو مطرح شده، غلط است و حجم موتور در هیچ نقطه از جهان به عنوان ملاک لوکس بودن مطرح نیست و ملاک و معیار لوکس بودن، عواملی ترکیبی است که حجم موتور هم می تواند یکی از این ملاک ها باشد.

به گفته رییس انجمن واردکنندگان خودرو، تعریف لوکس بودن خودرو باید بر اساس یک مدل منطقی انجام شود و این مدل هم در قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و در ماده پنج آن مشخص شده؛ بنابراین هر گونه تصمیم گیری در این حوزه ها باید با حضور تشکل های ذیربط انجام شود.

وی افزود: برابر حکم دیوان عدالت اداری، واردات این خودروها به کشور مجاز اعلام شده و این خواسته منطقی و مورد پیگیری انجمن واردکنندگان خودرو به عنوان یک تشکل تخصصی بوده و تاکنون حکم و اسناد مکتوب دیوان عدالت اداری دریافت نشده است .

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اضافه کرد: براساس مدل جهانی، قیمت مهمترین عامل در لوکس بودن کالاست و پس از اعلام این رای، باید خط قرمز بعدی را مشخص ساخت، در این خط قرمز باید تعریف دقیق و جامعی از خودروهای لوکس ارایه شود.

به گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، رییس انجمن واردکنندگان خودرو جدول تعرفه های واردات خودرو را در چهار گروه تقسیم بندی کرد و گفت: گروه اول خودروهای تا ۱۵۰۰ سی سی، گروه دوم بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی، گروه سوم خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی و گروه چهارم خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی است.

وی اظهار داشت: جایی برای قیمت خودرو به عنوان عامل تعیین کننده گروه های خودرویی در نظر گرفته نشده و معیار درست، تعیین خودروهای بالای ۱۰۰ هزار دلار به عنوان خودروهای لوکس است.

به گفته این کارشناس، مدل مزبور حدود سه ماه است که در مناطق آزاد به صورت الگو اجرا می شود و نتیجه خوبی داشته است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت : بعد از ابلاغ رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، لوکس بودن خودرو به صورت جامع تعریف خواهد شد و تعرفه های خودروهای لوکس هم بر اساس شیوه نامه های جدید مشخص خواهد شد.

همچنین ببینید

مروری بر آخرین تغییرات در بازار خودروهای منطقه آزاد اروند

پس از ایجاد مناطق آزاد تجاری در کشور، به دلیل نبود قوانین گمرکی و سهولت …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دريافت آخرين مطالب در ايميل شما!

لطفاً ايميل خود را وارد نماييد: