خانه / اخبار / داخلی‌سازی خودروهای چینی به صلاح است؟

داخلی‌سازی خودروهای چینی به صلاح است؟

وزارت صنعت،معدن و تجارت در حالی به‌دنبال افزایش ساخت داخل خودروهای چینی است که به‌نظر می‌رسد این موضوع چندان مورد استقبال چینی‌ها نبوده و آنها میلی به بالا بردن داخلی‌سازی محصولات شان در ایران ندارند.

 آن‌طور که محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌و‌‌گو با خبرگزاری مهر عنوان کرده، سیاست این وزارتخانه در مورد چینی‌ها، افزایش ساخت داخل و همکاری در توسعه پلت‌فرم‌ها مطابق با استانداردهای روز است. به گفته وی، شرکت‌های تولیدی و مونتاژی (به‌خصوص چینی‌ها) باید محصولات خود را به مرور به سمت توسعه ساخت داخل ببرند و وزارت صنعت نیز برنامه‌هایی جدی در این مورد دارد. به گزارش دنیای اقتصاد ، گفته‌های معاون وزیر صنعت در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، اگرچه برنامه ساخت داخل در مورد خودروهای اروپایی و برخی آسیایی‌ها مناسب صنعت خودرو کشور است، با این حال به دلایلی از جمله تفاوت در نرخ بهره‌وری و دستمزد (در ایران و چین) نمی‌توانیم این سیاست را در مورد چینی‌ها اجرا کنیم.

در این‌باره حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو  می‌گوید: خودروسازی ایران در بحث داخلی‌سازی قطعات، مزیتی نسبت به چینی‌ها ندارد؛ بنابراین چندان به صلاح نیست که بخواهیم ساخت داخل خودروهای چینی کشور را مانند سایر خودروها بالا ببریم. وی با بیان اینکه تولید قطعه در چین، به‌صرفه‌تر و اقتصادی‌تر از ایران است، می‌افزاید: چینی‌ها اولا بهره‌وری بسیار بالاتری نسبت به ما دارند و ثانیا نیروی کارشان نیز ارزان‌تر است؛ بنابراین قطعات تولیدی آنها با قیمت کمتری (نسبت به ایران) تولید می‌شود. به گفته این کارشناس، با توجه به بهره‌وری پایین و نیروی کار گران در ایران نسبت به چین، افزایش ساخت داخل خودروهای چینی می‌تواند به افزایش قیمت بینجامد.

همچنین ببینید

چری تیگو۵ اولین محصول همکاری مشترک چری با جگوار-لندرور

صنعت خودروسازی کشور چین در طول ۲ دهه گذشته و از بدو تاسیس خود مراحل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دريافت آخرين مطالب در ايميل شما!

لطفاً ايميل خود را وارد نماييد: