خانه / اخبار / اخبار خودرو / اخبار خارجی خودرو / بررسی مازراتی Quattroporte مدل 2014

بررسی مازراتی Quattroporte مدل 2014

موتورهای دیزل فقط روی مازراتی Marque نصب نمی‌شوند. مازراتی Quattroporte مدل 2014  نیز جزو آخرین خودروهایی است که به ناوگان در حال رشد خودروهای لوکس گازوئیل سوز ملحق می‌شود. شاید به کار بردن واژه “ارزان” در مورد خودروهای مازراتی تعجب‌آور باشد، ولی می‌توان گفت تا چندی پیش و تا قبل از این که مازراتی Ghibli در نیمه دوم سال 2014 به بازار عرضه بشود، Quattroporte دیزل جدید با قیمتی حدود 198,800 دلار، واقعاً “ارزان قیمت” بود. البته این سدان لوکس فقط نسبت به همقطاران بنزینی‌اش ارزان‌تر است. چندی پیش، کمپانی مازراتی هواداران لیموزین های لوکس را با رو کردن یک موتور قوی هشت سیلندر و بنزینی (با قیمت 319,800 دلار) متعجب کرد، به دنبال آن هم با عرضه یک موتور شش سیلندر بنزینی (با قیمت 240,000 دلار) همه را انگشت به دهان گذاشت. هر دوی این موتورها ساخت کمپانی فراری و هر دو هم مجهز به توربوشارژر دوگانه و سیستم پاشش سوخت مستقیم بودند. موتور 3 لیتری 274 اسب‌بخار نیرو و 600 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. کمپانی مازراتی مدعی است مصرف سوخت این موتور در هر 100 کیلومتر معادل 6.2 لیتر است که اگر واقعاً این طور باشد، موتوری کم مصرف و کم اشتها به شمار می‌رود.
 خوشبختانه در همان ابتدای عرضه، به کارشناسان اجازه داده شد مصرف سوخت این موتور را مورد ارزیابی قرار بدهند. این خودرو روی جاده پر پیچ و خم Thunderbolts Way در مناطق روستایی نیوثاوت‌ ولز مورد آزمایش قرار گرفت. این مازراتی قوی هیکل در حالت “Sport” و با راننده‌ای پر شور و هیجان، در هر صد کیلومتر 10.3 لیتر بنزین سوزاند. البته اگر آن را در یک بزرگراه برانید، خواهید دید که مصرف سوختش کمتر از این حرف هاست. پرسشی که در این جا پیش می‌آید این است که آیا صاحبان مازراتی اصلاً به کم مصرفی اهمیت می‌دهند تا باعث بشود به این موتور کم مصرف رو بیاورند یا نه؟
وقتی روی صندلی راننده می‌نشینید، صرفنظر از مدل و تعداد درهای مازراتی، انتظار دارید غافلگیر بشوید. خبر خوب این است که با اضافه شدن موتور دیزل، از زیبایی و خودنمایی مازراتی کاسته نشده است. فضای داخلی بسیار خاص است و پرداختی ظریف دارد، بسیار هم لوکس و شیک است. جزییات زیادی به چشم می‌خورد، از جمله  این که می‌توانید درهای جلو را به هر اندازه که بخواهید باز کنید و آن ها را در همان حالت نگه دارید. واقعاً بی نظیر است. تودوزی داخلی به رنگ سیاه است و قطعاتی زیبا از جنس چوب، آلومینیوم براق و چرم به چشم می‌خورند. حتی کفی ها هم از موادی با بالاترین کیفیت ساخته شده‌اند. به هر طرف نگاه کنید کمال و زیبایی می‌بینید. سیستم تفریحات و سرگرمی و مسیریاب ماهواره‌ای بسیار خوب کار می‌کنند و به محض این که پشت فرمان بنشینید و روی صندلی جا خوش کنید، می‌توانید به راحتی با دکمه های کنترلی کار کنید و راه‌تان را بیابید.
 تنها چیزی که عجیب و غریب به نظر می‌رسد، سیستم stop-start است. درست است که هنگام گشت و گذار در شهر، مصرف سوخت را بسیار پایین می‌آورد ولی راننده مجبور است هر بار که ماشین را روشن می‌کند، آن قدر با منوهای کامپیوتر سفری ور برود که ممکن است از خیر آن بگذرد. از طرفی، وصل کردن تلفن همراه به سیستم صوتی از طریق بلوتوث بسیار آسان است. این دو خیلی راحت به هم وصل می‌شوند و بدون هیچ اختلالی می‌توان هم تماس تلفنی برقرار کرد و هم از پخش فایل های صوتی لذت برد. همان طور که انتظار می‌رود، پیدا کردن یک جای راحت پشت فرمان کار ساده‌ای است. صندلی بسیار جادار است و بزرگسالان را با هر قد و قواره را در خودش جا می‌دهد. خودرویی که مورد تست قرار گرفت، دارای سانروف بود که به هیچ عنوان باعث نمی‌شد از فضای سر کم بشود. کسانی که روی صندلی عقب بنشینند می‌توانند پاهای‌شان را زیر صندلی جلو بگذارند و مجبور نیستند زانوهای‌شان را به داخل شکم خم کنند. یک تکیه‌گاه دست تاشو هم برای سرنشینان عقب وجود دارد. وقتی تکیه‌گاه پایین بیاید روی جا لیوانی ها را می‌پوشاند، در عوض یک درگاه USB و یک پریز برای شارژ دستگاه هایی نظیر تلفن همراه در اختیار سرنشینان می‌گذارد. روی جاده های ناهموار خارج شهر، تنها چیزی که آزاردهنده است، صدای تایرهاست ولی در بزرگراه ها کمتر شما را اذیت می‌کند. البته اتاق مازراتی Quattroporte روی مسیرهای صاف و هموار آرام، متین و بی سر و صداست، که انتظاری جز این هم نمی‌رود، ولی روی سطوح ناهموار کمی سر و صدایش در می‌آید. موتور هم یک اسب قوی است و ستاره بی رقیب میدان. تعویض دنده های گیربکس هشت سرعته ZF تقریباً نامحسوس است و به این سدان بزرگ کمک می‌کند بدون توجه به این که شما دل و دماغش را دارید یا نه، از جا بر‌‌خیزد و بتازد. رمز کار در گشتاور 600 نیوتن‌متری نهفته است که موتور را سرحال می‌آورد و نیرویی ناگهانی و زیاد در اختیار این سدان قوی هیکل قرار می‌دهد. هیچ نشانه‌ای از این که Quattroporte دارد با موتور دیزل کار می‌کند احساس نمی‌شود، که صد البته همان چیزی است که مطلوب آقایان و خانم هایی که سوار آن می‌شوند. همان طور که پیشتر گفتیم، در جاده های ناهموار خارج شهر کمی سر و صدا به گوش می‌رسد ولی موتور که برای خودش یک نیروگاه کوچک است، قصد کوتاه آمدن ندارد. چیزی که بیشتر از عملکرد موتور شما را به تعجب وامی‌دارد، هندلینگ بی‌نظیر Quattroporte است.
بدون تردید، این مدل از مازراتی، یک سدان بزرگ با فاصله محور زیاد است، ولی در جاده های خارج شهر شما را نا امید نمی‌کند. Quattroporte بهتر از هر سدان قوی و سنگین دیگری ظاهر می‌شود. به کف جاده می‌چسبد و پیچ ها را با اطمینان پشت سر می‌‌گذارد. اگر کمی پر شورتر رانندگی کنید، مازراتی Quattroporte هم سرحال می‌شود، البته به نظر نمی‌رسد راننده های این سدان دلشان بخواهد هنگام گشت و گذار در مناطق ییلاقی خیس عرق بشوند. به هر حال، Quattroporte قابلیت آن را دارد که با یک روحیه پر شور و هیجان هماهنگ بشود. وقتی از شهر خارج می‌شوید، کاهش مصرف سوخت واقعاً چشمگیر است. گفتنی است بالاترین عملکرد موتور زمانی است که با بنزین بدون سرب و اکتان 98 کار کند، عملکرد موتور دیزل هم که جای خود دارد. موتور توربو دیزل با آن باک بزرگش هم به راحتی راه خودش را به سوی بزرگراه هایی که محدودیت سرعت ندارند پیدا می‌کند. عوامل فروش مازراتی معتقدند فقط 10 درصد از کل فروش متعلق به مدل دیزلی خواهد بود ولی با در نظر گرفتن این که نسبت به مدل های بنزینی مقرون به صرفه‌تر است، انتظار می‌رود سهم بیشتری از فروش را نصیب خودش بکند.

همچنین ببینید

قیمت انواع محصولات سایپا ۱۴ بهمن ماه ۹۵

قیمت روز انواع محصولات سایپا در بازار و نمایندگی اعلام شد. به گزارش پایگاه خبری«کارزنیوز» …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دريافت آخرين مطالب در ايميل شما!

لطفاً ايميل خود را وارد نماييد: