خانه / اخبار / با بودجه ۷۰ میلیون تومان‌؛ بسترن B۵۰F صفر کیلومتر بخریم یا MG۵۵۰ دست دوم؟

با بودجه ۷۰ میلیون تومان‌؛ بسترن B۵۰F صفر کیلومتر بخریم یا MG۵۵۰ دست دوم؟

از آنجایی که این روزها عمده محصولات رده متوسط تولید داخل قیمتی در حدود ۳۰ الی ۵۰ میلیون تومان دارند، نزدیک‌ترین بودجه‌ای که برای خرید یک خودروی خارجی می‌توان هزینه کرد، رقمی بین ۷۰ الی ۹۰ میلیون تومان است.

به گزارش پایگاه خبری «کارزنیوز»، شما با این بودجه گزینه‌های متعددی از کلاس‌ها و ملیت‌های متفاوت در پیش رو خواهید داشت اما بگذارید یکی از پرطرفدارترین سدان‌های چینی این روزهای بازار یعنی FAW بسترن B50F آسای صفر کیلومتر را در یک طرف میدان و یک چینی دست دوم که اصالت انگلیسی دارد را طرف دیگر میدان قرار دهیم.

شوالیه در برابر آسا
ام‌جی ۵۵۰ یا همان شوالیه نخستین محصول شرکت «مدیا موتور» بود که در سال ۲۰۱۰ و پیش از افزایش ناگهانی قیمت‌ها به بازار کشور ما عرضه شد. این سدان سایز متوسط که در بسیاری از بازارها تحت برند Roewe به فروش می‌رسد، خودرویی بود که برای رقابت با کیا سراتو و مزدا۳ به بازار کشور ما عرضه شد و هرچند که هیچ‌گاه نتوانست بازار این دو خودرو را فتح کند، اما گزینه‌ای وسوسه‌برانگیز به شمار می‌رفت. ۵۵۰ با وجود ظاهری خاص هرچند که ممکن است از دید درصدی از عوام زیبا و دوست‌داشتنی نباشد اما مواردی همچون امکانات مناسب و پیشرانه‌ای سرزنده موجب دلگرمی مالکانش می‌شود. شوالیه خاص چینی تا سال ۲۰۱۲ در بازار کشور حضور داشت و پس از آن جای خود را به برادرش MG6 که ‌روی پلت‌فرم همین خودرو طراحی و ساخته شده است، داد و در حال حاضر نمونه‌های دست دوم این خودرو از ۶۰ الی ۷۵ میلیون تومان (بسته به مدل، رنگ، میزان کارکرد و…) قیمت‌گذاری می‌شود. اما در طرف دیگر میدان بسترن B50F (آسا)، محصولی از شرکت بهمن خودرو را داریم که توسط شریک کاری مزدا در چین -–FAW‌ بر پایه پلت‌فرمی مشترک با مزدا۶ طراحی و تولید شده است و نمونه صفر کیلومتر آن با قیمتی در حدود ۷۶ میلیون تومان توسط این شرکت به فروش می‌رسد.

امکانات
هر دو این گزینه‌های چینی‌تبار با طول ۴٫۶متر طراحی شده‌اند اما بسترن از فاصله بین دو محور کوتاه‌تری نسبت به ام‌جی بهره می‌برد که در نتیجه با توجه به سیستم تعلیق متفاوت، سواری اسپرت‌تری خواهد داشت. شرکت مدیا موتور تمامی MG‌های مدل ۵۵۰ را با تریم مشکی‌رنگ کابین در تیپ‌هایی مثل دیلوکس و گرند دیلوکس به بازار عرضه کرده بود که این خودرو در فول‌ترین تیپ خود از امکاناتی همچون سیستم صوتی به همراه HiFi، ۸‌بلندگو، نمایشگر ۶٫۵ اینچی و قابلیت پشتیبانی از
USB ،‌MP3 و DVD، قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان، ۶ کیسه ایمنی هوا در نقاط مختلف کابین، سنسور پارک عقب، سنسور باران، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، محفظه خنک نگه‌دارنده و… بهره می‌برد که البته لیست چندان دلچسبی محسوب نمی‌شود. اما در مقابل تمامی بسترن آسای عرضه شده توسط بهمن خودرو از کابینی مزین به تریم چرمی با رنگ کرمی است و امکاناتی همچون سانروف، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، سنسور پارک، سیستم کنترل میزان فشار باد تایرها، قطب نما، سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی از بلوتوث، MP3، ورودی USB و مجهز به ۶ بلندگو و قابلیت تنظیم از روی فرمان و در نهایت ۴‌کیسه ایمنی هوا برای این خودرو در نظر گرفته شده است. در واقع هر چند که دوره تولید این دو خودرو اختلاف چندان زیادی ندارد اما به نظر می‌رسد که سطح امکانات رفاهی در بسترن بیشتر باشد.

اختلافی در مرز تنفس!
بسترن B50F با پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱٫۸ لیتری و سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری MPFI، مشترک با نسل گذشته مزدا ۶ به بازار کشور ما راه پیدا کرده ‌که این موتور طبق اعلام کمپانی ۱۴۲ اسب بخار قدرت را در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه به شما ارائه خواهد کرد. اما در مقابل MG550 نیز از یک موتور با مشخصاتی مشابه بهره می‌برد با این تفاوت که پیشرانه محصول MG به سیستم پرخوران توربو شارژر مجهز شده که در نتیجه حدود ۱۸ اسب بخار در ۱۰۰۰ دور بر دقیقه کمتر به زیر پای شما عرضه خواهد کرد. اما مسئله اینجاست که این پیشرانه با اتصال به جعبه دنده ۵ سرعته تیپ ترونیک اتوماتیک و با توجه به وزن ۱٫۸۶ تنی این خودرو، رکورد صفر تا ۱۰۰ بهتری از ۱۱ثانیه را برای MG 550 به ثبت نخواهد رساند که این عدد با توجه به پیشرانه قدرتمند این خودرو کمی مأیوس‌کننده است. بروز اشکال در اتصالات سیستم توربوشارژر این خودرو و در نتیجه اخلال در کارکرد پیشرانه از جمله مشکلات عدیده‌ای است که در MG550 به چشم خورده. همچنین کیفیت پایین برخی ‌قطعات مصرفی این خودرو همچون فیلترها، ممکن است شما را به دردسر بیندازد که البته اگر در تهران حضور دارید، شرکت مدیا موتور خدمات خوبی را به شما ارائه می‌کند اما خدمات پس از فروش این شرکت در برخی‌ شهرستان‌ها چندان تعریفی ندارد. در مقابل هرچند که آسا نیز کشش برق‌آسایی را به شما ارائه نمی‌کند اما ساختار ساده‌تر این موتور و همچنین استفاده از تکنولوژی مزدا در ساخت این پیشرانه که در تعامل با جعبه دنده آیسین ۶ سرعته اتوماتیک این خودرو را به حرکت می‌اندازد، به مصرف‌کننده آسودگی خاطر اعطا می‌کند. هرچند که به‌نظر می‌رسد MG در بخش سیستم‌های کنترل ترمز و پایداری قوی‌تر از FAW عمل کرده است.

۳

۴

همچنین ببینید

تخطی از سرعت مجاز علت حادثه برخورد اتوبوس با دیواره کوه هراز بوده است

کارزنيوز- سرپرست مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور اظهارداشت: در بررسی‌های اولیه علت حادثه برخورد اتوبوس …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دريافت آخرين مطالب در ايميل شما!

لطفاً ايميل خود را وارد نماييد: